Motocykle BMW

Motocykl BMW R1150R - model 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 - opis i dane techniczne

HISTORIA

  • Model R1150R wprowadzono na rynek światowy w 08.2000. Zadebiutował na targach w Monachium INTERMOT 2000. Na rynek Polski wprowadzono go wraz z rozpoczęciem sezonu 2001. Model znany już z naszych dróg po prawie 10 latach użytkowania jego poprzedniej wersji R1100R (1990-2000) oraz mniejszej wersji silnikowej R850R (1990- dziś).
  • Model R1150R zaprzestano produkować wraz z końcem roku 2006.

O MOTOCYKLU

  • SILNIK
    Najważniejszej zmiany jakiej dokonano w modelu R1150R to całkowicie nowy silnik przejęty od modelu enduro R1150GS. Silnik ten okazał się absolutnym hitem zarówno pod względem osiągów jak i bezawaryjnej pracy. Obecny silnik ma teraz pojemność skokową 1130 ccm, z dwoma cylindrami w układzie boxer, obsługiwanych przez 4 zawory na każdy cylinder w układzie OHC. Stopień sprężania pozostawiono bez zmian i wynosi nadal 10,3:1. Zawory są regulowane hydraulicznie. 2 wałki rozrządu otrzymują napęd od łańcuszka. Jak przystało na nowoczesny silnik kontynuuje się zasilanie wyłącznie wtryskowe z elektroniczną kontrolą za pomocą najnowszego systemu BOSH Motronic MA 2.4. Chłodzenie silnika odbywa się tradycyjnie w roadsterach BMW - olejowo-powietrznie. System sprawdzony i skuteczny znacznie ogranicza skomplikowanie silnika, przez co jest on mniej awaryjny. System chłodzący zaopatrzony jest w 2 chłodnice oleju zgrabnie wkomponowane w obudowę motocykla. Objętość systemu olejowego ma niezmienioną wartość 3,75 litra. Waga silnika mimo zwiększonej pojemności nie uległa zmianie i wynosi 60,7 kg. Silnik pracuje aż do maksymalnych obrotów ograniczonych elektronicznie, które wynoszą 7900 obr./min.
  • OSIĄGI
    Moc maksymalna jaką osiąga silnik to 85 KM przy 6750 obr./min. Jednocześnie nieznacznie wzrósł maksymalny moment obrotowy i wynosi 98 Nm przy 5250. Zaznaczyć trzeba, że osiągi tego motocykla są zoptymalizowane pod względem trwałości silnika i spalania paliwa. Znaczy to, że silniki nie są maksymalnie wysilone i niektóre firmy tuningowe w Niemczech oferują podrasowanie elektroniczne. Jednakże należy się wtedy liczyć z prawdopodobną utratą gwarancji.
  • Zbiornik paliwa został wykonany z blachy stalowej i mieści 20,4 litra paliwa w tym ok. 4 litry rezerwy. Rezerwa jest sygnalizowana zapaleniem się lampki kontrolnej. Maksymalny zasięg R1150R na pełnym zbiorniku paliwa wynosi ok. 360 km. Zaworek typu ROLL-OVER-VENTIL jest seryjnie stosowany w motocyklu. Zapobiega on wylewaniu się paliwa przy ew. upadku ale jednocześnie zapewnia odpowietrzanie zbiornika. Działanie pompy paliwowej jest zależne od chwilowego zapotrzebowania na paliwo, pompa sterowana elektronicznie.
  • R1150R seryjnie jest wyposażony w 3-drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda. Wydech w systemie 2w1 jest zakończony tłumikiem ze stali nierdzewnej dodatkowo chromowanej.
  • Skrzynia biegów w porównaniu ze starszym R1100R została całkowicie zmieniona. Ma teraz 6 stopni i pochodzi od sprawdzonego już modelu enduro R1150GS... z małą różnicą - bieg 6-ty został nieco skrócony aby motocykl szybciej wbijał się na obroty. W opcji pozostaje jednak możliwość zamówienia skrzyni biegów typu "Overdrive", w której ostatni bieg ma wyraźny charakter nadbiegu - przydaje się podczas długich, autostradowych przelotów. Sprzęgło jednotarczowe suche, sterowane oczywiście hydraulicznie z regulacją dźwigni w 4 pozycjach.
  • WYMIARY i MASY
    R1150R ma niezmieniony w stosunku do swojego poprzednika rozstaw osi i wynosi 1483 mm. Pochylenie główki ramy to 63 st. Szerokość kierownicy (rurowa) bez ciężarków to 785 mm, natomiast z ciężarkami odpowiednio 825 mm. Prześwit motocykla gotowego do jazdy bez pasażera to 159 mm, z pasażerem (75 kg) odpowiednio 138 mm. Wysokość podnóżków kierowcy została obniżona i wynosi teraz 306 mm. Podnóżki pasażera zostały obniżone na wysokości 382 mm
  • Aby ułatwić życie motocyklistom, model ten jest seryjnie wyposażony w zamykany uchwyt do zaczepienia kasku.
  • INSTALACJA ELEKTRYCZNA
    Alternator w tym modelu ma moc 700 W, akumulator 12V, 19 Ah. Oświetlenie motocykla to standardowy reflektor przedni z żarówką H4
  • COCKPIT
    Licznik kilometrów umieszczony nad lampą przednią jest zasilany klasycznie poprzez cięgno giętkie doprowadzone do przedniego koła. Dokładnie po prawej stronie widać obrotomierz - ma on jednak zasilanie elektroniczne (od czujnika indukcyjnego pobierającego impulsy z tarczy zębatej w silniku). R1150R jest seryjnie zaopatrzony w analogowy zegarek i umiejscowiono go w górnej części pomiędzy szybkościomierzem a obrotomierzem. Należy również wspomnieć o szeregu bardzo czytelnych kontrolek.
  • Lusterka są tradycyjnie przykręcane do kierownicy i zapewniają idealną widoczność do tyłu.
  • Współczynnik oporu powietrza wynosi obecnie 0,55
  • PROWADZENIE
    budowa zawieszenia tego modelu wraz z połączeniem z odpowiednim kątem główki ramy daje w efekcie motocykl prowadzący się jak żaden inny. Jadąc R1150R nie czuje się żadnych ograniczeń swobody czy manewrowania. Motocykl jest bardzo dynamiczny i niesamowicie zwrotny. Pozycja kierującego jest zupełnie inna niż w starszym modelu R1100R - jednym słowem anatomicznie-perfekcyjna dla motocyklisty. System zawieszenia oraz ogumienie dają temu modelowi możliwości sportowego bolidu przy jednoczesnym zachowaniu klasycznego wyglądu "golasa". Mimo, iż R1150R ma silnik przejęty od R1150GS w prawie niezmienionej postaci widać wyraźną różnicę w dynamice pojazdu. Po osiągnięciu 4800 obr/min. Silnik dostaje przysłowiowego "kopa" uzupełniając dziurę w monecie obrotowym nastawionym na ciągnięcie "od dołu". Jednym słowem dynamika od dołu i na górze... niespotykana rzecz w jednośladach.

ZAWIESZENIE I HAMULCE

  • Tylne zawieszenie to standardowo paralever - podwójny, jednostronny wahacz z wałem kardana w środku. Jest tak zaprojektowany, że nie przenosi siły wynikającej z przyspieszeń obrotowych wału napędowego. Skok tylnego koła jest w zakresie 0-135 mm). Regulacja siły tłumienia odbywa się hydraulicznie za pomocą pokrętła pod siedzeniem (regulacja możliwa w czasie jazdy).
  • Przednie zawieszenie to tradycyjnie już, opatentowany Telelever z wahaczem pchanym, ułożyskowanym w obudowie silnika - całkowicie zapobiegający efektowi nurkowania i odpornego na koleiny. Został jednak przebudowany co wizualnie objawia się podwójnym ramieniem telelvera. Dzięki przebudowie przedniego zawieszenia jeszcze bardziej poprawiono stabilność koła i umożliwiło to zrezygnowanie z amortyzatora skrętu, którego seryjnie posiadał starszy brat R1100R. Skok przedniego koła odbywa się w zakresie do 120 mm i kontroluje go centralny amortyzator. Regulacja tłumienia odbicia.
  • Przednie koło wykonano z aluminium, podpartą 5-cio ramienną, podwójną gwiazdą o rozmiarze 120/70/17. Zostało ono przejęte ze sportowo-turystycznego modelu R1100S. Ogumienie bezdętkowe.
  • Tylne koło również z aluminium, 5-cio ramienna, podwójna gwiazda o rozmiarze 170/60/17. Ogumienie bezdętkowe.
  • Hamulec przedni EVO_BMW wykonany całkowicie przez BMW ma 2 pływające tarcze (średnica 320 mm, grubość 5 mm), 4 tłoczkowe zaciski sterowane hydraulicznie z dzwignią regulowaną w 4 pozycjach.
  • Hamulec tylni EVO-BMW, 1 tarczowy (śr. 276 mm), uruchamiany hydraulicznie z 2 zaciskami pływającymi.

HAMULCE EVO-BMW

  • Model ten posiada seryjnie nowe hamulce EVO-BMW. Różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10% co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) całość układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III PÓŁZINTEGROWANY

System ABS III - półzintegrowany jest montowany w tym modelu w opcji. Cóż oznacza tajemnicze słowo "półzintegrowany". Jednym zdaniem - przednia dźwignia uruchamia ona hamulce, dźwignia hamulca tylnego tylko hamulec tylni. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych (R1150R, K1200RS). Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach turystycznych.
Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u? Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE

  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • podstawka boczna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • zegarek analogowy - seryjnie
  • 3 drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda - seryjnie
  • ABS pólzintegrowany - standard
  • podgrzewane manetki - opcja
  • czarne elementy silnika - opcja
  • niższe siedzenie - opcja
  • skrzynia biegów typu "OVERDRIVE" - opcja
  • kufry - na zamówienie (lewy 25 litrów, prawy 31 litrów, topcase 22 litry, torba na zbiornik 12-16 litrów)
  • profesjonalny system wydechowy REMUS + CHIP

naciśnij aby powiększyć
atlantablau met.
+ czarne siedzenie

naciśnij aby powiększyć
atlantablau met.
+siedz. safranbeige

naciśnij aby powiększyć
nachtschwarz +
siedz. czarne

naciśnij aby powiększyć
nachtschwarz +
siedz. safranbeige

naciśnij aby powiększyć
rot + siedz. czarne

naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
naciśnij aby powiększyć
ARTYKUŁY W PRASIE
  • MOTOCYKL, nr 4/2001
  • ŚWIAT MOTOCYKLI, nr 10/2001
  • MOTOR, nr 9/2002
naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć naciśnij aby powiększyć
DANE TECHNICZNE

silnik:

2 cylindrowy, 4-suwowy, boxer

szerokość (z lusterek.):

970 mm

chłodzenie:

olejowo - powietrzne

długość:

2170 mm

pojemność cm3:

1130

rozstaw osi:

1487 mm

moc maks.:

85KM/6750 obr/min

przyspiesz. (0-100 km/h):

4.2 s

moment maks.:

98 Nm/5250 obr/min

prędkość maks.:

197 km/h

rozrząd:

HC - 4 zawory

zużycie paliwa:

5.7 l/100 km (średnie)

zasilanie:

wtrysk - MOTRONIC MA 2.4

zbiornik paliwa:

20.4 l

liczba biegów:

6

wysokość siedziska:

800 mm, (770 - opcja)

hamulec przód:

BMW, 2 tarcze, 4 tłoczki (320 mm), zintegrow.

pojemność kufrów:

tylko w opcji

hamulec tył:

BREMBO 1 tarcza (276 mm), zintegrowane

przekazanie napędu:

kardan

masa z paliwem:

238 kg

koło tylne:

alum., 170/60/17

masa dopuszcz.:

450 kg

koło przednie:

alum., 120/70/17

Aktualizacja z dnia 05.04.2006