Motocykle BMW

Motocykl BMW R1150R Rockster - model 2002, 2003, 2004 - opis i dane techniczne

HISTORIA

  • Model R1150R Rockster, wprowadzony na rynek w celu dotarcia do młodszej klienteli z modnego ostatnio nurtu "streetfighterów" jest fabrycznie tuningowaną wersją motocykla R1150R, znanego od 08.2000, kiedy to zadebiutował na targach w Monachium INTERMOT 2000.
  • W roku 2003 na 80-lecie BMW wyprodukowana wersję limitowaną w kolorze białym
  • Produkcje Rockstera zakończono wraz z końcem roku 2004.

O MOTOCYKLU

  • SILNIK
    Najważniejszej zmiany jakiej dokonano w silniku modelu R1150R Rockster, to wprowadzenie (po raz pierwszy w BMW!) technologii Twin Spark - dwóch świec na każdy cylinder. Już poprzednik okazał się absolutnym hitem zarówno pod względem osiągów, jak i bezawaryjnej pracy. Obecny silnik ma niezmienioną pojemność skokową 1130 ccm, z dwoma cylindrami w układzie boxer, obsługiwanymi przez 8 zaworów w układzie HC. Stopień sprężania pozostawiono bez zmian i wynosi nadal 10,3:1. Zawory są regulowane hydraulicznie. 2 wałki rozrządu otrzymują napęd od łańcuszka. Jak przystało na nowoczesny silnik kontynuuje się zasilanie wyłącznie wtryskowe z elektroniczną kontrolą za pomocą najnowszego systemu BOSH Motronic MA 2.4. Chłodzenie silnika odbywa się tradycyjnie w roadsterach BMW - olejowo-powietrznie. System sprawdzony i skuteczny znacznie ogranicza skomplikowanie silnika, przez co jest on mniej awaryjny. System chłodzący zaopatrzony jest w 2 chłodnice oleju zgrabnie wkomponowane w obudowę motocykla. Objętość systemu olejowego ma niezmienioną wartość 3,75 litra. Waga silnika mimo zwiększonej pojemności nie uległa zmianie i wynosi 60,7 kg. Silnik pracuje aż do maksymalnych obrotów ograniczonych elektronicznie, które wynoszą 7900 obr./min.
  • OSIĄGI
    Moc maksymalna jaką osiąga silnik to 85 KM przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy również pozostał bez zmian i wynosi 98 Nm przy 5250, jednak jego przebieg, jak i jakość spalania, dzięki zastosowaniu dwóch świec na cylinder, zostały istotnie zoptymalizowane. Zaznaczyć trzeba, że osiągi tego motocykla są zestrojone pod względem trwałości silnika i spalania paliwa. Znaczy to, że silniki nie są maksymalnie wysilone i niektóre firmy tuningowe w Niemczech oferują rasowanie elektroniczne. Jednakże należy się wtedy liczyć z prawdopodobną utratą gwarancji.
  • Zbiornik paliwa został wykonany z blachy stalowej i mieści 20,5 litra paliwa w tym ok. 4 litry rezerwy. Rezerwa jest sygnalizowana zapaleniem się lampki kontrolnej. Maksymalny zasięg R1150R Rockster na pełnym zbiorniku paliwa wynosi ok. 360 km. Zaworek typu ROLL-OVER-VENTIL jest seryjnie stosowany w motocyklu. Zapobiega on wylewaniu się paliwa przy ew. upadku ale jednocześnie zapewnia odpowietrzanie zbiornika. Działanie pompy paliwowej jest zależne od chwilowego zapotrzebowania na paliwo, pompa sterowana elektronicznie.
  • R1150R Rockster seryjnie jest wyposażony w 3-drożny, regulowany katalizator ze sondą lambda. Wydech w systemie 2w1 jest zakończony tłumikiem ze stali nierdzewnej dodatkowo chromowanej.
  • Skrzynia biegów w porównaniu z R1150R nie została zmieniona. Ma nadal 6 stopni i pochodzi od sprawdzonego już modelu enduro R1150GS... z małą różnicą - bieg 6-ty został nieco skrócony aby motocykl szybciej wbijał się na obroty. W opcji pozostaje jednak możliwość zamówienia skrzyni biegów typu "Overdrive", w której ostatni bieg ma wyraźny charakter nadbiegu - przydaje się podczas długich, autostradowych przelotów. Sprzęgło jednotarczowe suche, sterowane oczywiście hydraulicznie z regulacją dźwigni w 4 pozycjach.
  • WYMIARY i MASY
    R1150R Rockster ma nieznacznie zmieniony w stosunku do R1150R rozstaw osi i wynosi 1486 mm. Pochylenie główki ramy to 63,1 st. Szerokość motocykla (z lusterek) 920 mm. Prześwit motocykla gotowego do jazdy bez pasażera to 125 mm.
  • Aby ułatwić życie motocyklistom, model ten jest seryjnie wyposażony w zamykany uchwyt do zaczepienia kasku.
  • INSTALACJA ELEKTRYCZNA
    Alternator w tym modelu ma moc 700 W, akumulator 12V, 19 Ah. Oświetlenie motocykla to standardowy reflektor przedni z żarówką H4
  • KOKPIT
    Licznik kilometrów umieszczony nad lampą przednią jest zasilany klasycznie poprzez cięgno giętkie doprowadzone do przedniego koła. Po prawej stronie widać obrotomierz - ma on jednak zasilanie elektroniczne (od czujnika indukcyjnego pobierającego impulsy z tarczy zębatej w silniku). R1150R Rockster jest seryjnie zaopatrzony w cyfrowy zegarek. Umiejscowiono go w dolnej części pomiędzy szybkościomierzem a obrotomierzem. Należy również wspomnieć o szeregu bardzo czytelnych kontrolek.
  • Lusterka są tradycyjnie przykręcane do kierownicy i zapewniają idealną widoczność do tyłu.
  • PROWADZENIE
    budowa zawieszenia tego modelu wraz z połączeniem z odpowiednim kątem główki ramy daje w efekcie motocykl prowadzący się jak żaden inny. Jadąc R1150R Rockster nie czuje się żadnych ograniczeń swobody czy manewrowania. Motocykl jest bardzo dynamiczny i niesamowicie zwrotny. Pozycja kierującego jest bardziej sportowa niż w modelu R1150R - jest jednocześnie komfortowa, ale pozwala na robienie rozmaitych ewolucji na motocyklu. System zawieszenia oraz ogumienie dają temu modelowi możliwości sportowego bolidu przy jednoczesnym zachowaniu klasycznego wyglądu "golasa". Mimo, iż R1150R Rockster ma silnik przejęty od R1150GS w prawie niezmienionej postaci widać wyraźną różnicę w dynamice pojazdu. Po osiągnięciu 4800 obr/min. Silnik dostaje przysłowiowego "kopa" uzupełniając dziurę w monecie obrotowym nastawionym na ciągnięcie "od dołu". Jednym słowem dynamika od dołu i na górze... niespotykana rzecz w jednośladach.

ZAWIESZENIE I HAMULCE

  • Tylne zawieszenie to standardowo paralever - podwójny, jednostronny wahacz z wałem kardana w środku. Jest tak zaprojektowany, że nie przenosi siły wynikającej z przyspieszeń obrotowych wału napędowego. Skok zawieszenia tylnego koła wynosi 135 mm). Regulacja siły tłumienia odbywa się hydraulicznie za pomocą pokrętła pod siedzeniem (regulacja możliwa w czasie jazdy).
  • Przednie zawieszenie to tradycyjnie już opatentowany Telelever z wahaczem pchanym, ułożyskowanym w obudowie silnika - całkowicie zapobiegający efektowi nurkowania i odpornego na koleiny. Posiada podwójne ramię, dzięki czemu jeszcze bardziej stabilność koła jest bez zarzutu i nie jest konieczne instalowanie amortyzatora skrętu, który seryjnie posiadał starszy brat R1100R. Skok zawieszenie przedniego koła wynosi 120 mm i kontroluje go centralny amortyzator. Posiada regulację tłumienia odbicia.
  • Przednie koło wykonano z aluminium, podpartą 5-cio ramienną, podwójną gwiazdą o rozmiarze 120/70/17. Zostało ono przejęte ze sportowo-turystycznego modelu R1100S. Ogumienie bezdętkowe.
  • Tylne koło również z aluminium, 5-cio ramienna, podwójna gwiazda o rozmiarze 180/55/17. Ogumienie bezdętkowe.
  • Hamulec przedni EVO_BMW wykonany całkowicie przez BMW ma 2 pływające tarcze (średnica 320 mm, grubość 5 mm), 4 tłoczkowe zaciski sterowane hydraulicznie z dzwignią regulowaną w 4 pozycjach.
  • Hamulec tylni EVO-BMW, 1 tarczowy (śr. 276 mm), uruchamiany hydraulicznie z 2 zaciskami pływającymi.

HAMULCE EVO-BMW

Model ten posiada seryjnie hamulce EVO-BMW. W stosunku do R1100R różnią się przede wszystkim wielkością tarcz hamulcowych (przód wzrósł do 320 mm), zmieniono żywotność tłoczków przez zastosowanie specjalnych spieków, wagę całego systemu hamulcowego zmniejszono o 10%, co spowodowało zmniejszenie mas nieresorowanych, skuteczność hamulców wzrosła 15-20% natomiast w połączeniu ze wspomaganiem i adaptacyjnym rozdziałem siły hamowania (ABS III) skuteczność układu wzrasta nawet o 50%.

ABS III PÓŁZINTEGROWANY

System ABS III - półzintegrowany jest montowany w tym modelu w opcji (na rynku polskim - już w cenie pojazdu). Cóż oznacza tajemnicze słowo "półzintegrowany". Jednym zdaniem - ręczna dźwignia uruchamia oba hamulce, dźwignia nożna tylko hamulec tylny. Hamulce takie są stosowane tylko w linii motocykli sportowo-turystycznych oraz dwucylindrowych enduro (R1150R/R1150R Rockster, R1100S, R1150RS, R1150GS/R1150GS Adventure, K1200RS/K1200GT). Jako ciekawostkę podamy, że istnieje też system ABS III - zintegrowany, który niezależnie od naciskanej dzwigni zawsze uruchamia hamulce obu kół. Stosowany jest tylko w motocyklach turystycznych.

Podobne rozwiązanie było już znane z motocykli Honda pod nazwą DUAL-CBS. System BMW jest jednak bardziej zaawansowany, dlaczego przedstawiamy poniżej:

  • System DUAL-CBS jest systemem hydrauliczno-mechanicznym o skomplikowanej budowie z systemem rurek i wężyków. System BMW jest zamknięty w jednej małej, zwartej obudowie i waży wraz z hydrauliką, elektroniką oraz czujnikami na kołach tylko 4,36 kg.
  • System ABS III jako jedyny oferuje wzmocnienie siły hamowania (wspomaganie) przez serwo elektryczne. Pozwala to na szybsze uzyskanie maksymalnej siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Wystarczy, że będzie włączona stacyjka a system wspomagania jest aktywny. Sceptycy zapytają po co mi wspomaganie hamulca w motocyklu? Gdy hamujemy awaryjnie największym naszym wrogiem jest czas, w którym uzyskamy maks. siłe hamowania, dzięki takiemu "wspomaganiu" czas jest skrócony do min. Dla porównania - 0.1 sekundy szybsza reakcja motocyklisty jadącego z prędkością 100 km/h oznacza skrócenie drogi hamowania aż o 3 metry!!! Ilu z nas zabrakło właśnie te 3 metry???
  • Kolejną innowacją wyprzedzającą technologię DUAL-CBS jest inteligentny, sterowany cyfrowo rozdział siły hamowania na przód i tył. Wiadomo, że rozdział ten zależy od siły nacisku na dzwignię hamulca a także od masy pojazdu (solo czy z bagażami) oraz od stanu nawierzchni. Procesor cały czas diagnozuje te parametry i w zależności od sposobu hamowania rozdziela ją od 50 / 50% nawet do 80 / 20% (przód tył). Taka adaptacja systemu hamowania w jednośladach jest absolutną nowością na skalę światową.
  • Autodiagnostyka systemu hamulcowego i ABS-u jest kolejną z cech przewyższających technologię Hondy. Przy każdym włączeniu stacyjki następuje autodiagnoza systemu ABS, wspomagania i układu hamulcowego. Mrugająca kontrolka ABS oznacza prawidłowe działanie wszystkich systemów, zgaśnie ona automatycznie po przejechaniu kilkunastu metrów (testowanie czujników w kołach). Jeśli natomiast kontrolka mruga bardzo szybko i nie gaśnie po przejechaniu kilkunastu metrów oznacza uszkodzenie ABS-u. Należy się wtedy zatrzymać, wyłączyć stacyjkę i ponowić uruchomienie. Jeśli błąd będzie się ponawiał należy udać się do autoryzowanego serwisu BMW. Trzeba zauważyć, że nawet podczas awarii systemu ABS hamowanie jest możliwe, jednakże przy zwiększonej sile nacisku na dźwignie hamulca (nie działa wspomaganie).

Celowość zakupu ABS-u?

Odpowiadając bardzo krótko, kwota jaką należy zapłacić za ABS (jeśli nie jest montowany seryjnie) jest najczęściej drobnostką w porównaniu z kwotą za naprawę motocykla po wypadku, gdyż zabrakło nam tych magicznych "3-metrów". Uszkodzenie ciała przy ew. wypadku jest jednak niewymierne.

WYPOSAŻENIE

  • ABS III półzintegrowany - seryjnie
  • gniazdo diagnostyczne MoDiTeC - seryjnie
  • 1 kluczyk do wszystkich zamków - seryjnie
  • system antynurkujący - seryjnie
  • podstawka boczna z odcięciem zapłonu - seryjnie
  • światła awaryjne z blokadą niepowołanego włączenia - seryjnie
  • zegarek cyfrowy - seryjnie
  • 3 drożny, regulowany katalizator z sondą lambda - seryjnie
  • czarne elementy silnika - seryjnie
  • kierunkowskazy w kolorze białym - seryjnie
  • niższe siedzenie - opcja
  • pakiet dla pasażera - opcja
  • podstawka centralna - opcja
  • podgrzewane manetki - opcja
  • gmole na cylinder (cylinderschutz) - opcja
  • alarm - opcja
  • blokada na tarcze z alarmem XENA - opcja
  • system kufrów: kufry boczne, torby wew. do kufrów, softcase, stelaże - opcja
  • system wydechowy REMUS + CHIP - opcja

ARTYKUŁY W PRASIE

  • MOTOCYKL, nr 4/2003
  • SUPERBIKE, nr 2/2003

Aktualizacja z dnia 05.04.2006